lørdag den 21. februar 2015

Friluftsliv i skoven

Min didaktiske overvejelser vedrørende denne opgave er at jeg vil belyse de muligheder der er at lave med de forskellige aldersgrupper af børn. Jeg besøgte en skov der mest bestod af grantræer og en hvor der ikke var grantræer. Det var begrænset hvad jeg fandt af svampe, men lidt fandt jeg dog. Min målgruppe for denne aktivitet ville Være større sfo børn, fordi vi har nogle giftige svampe i de danske skove som kunne man kan få det dårligt af at putte i munden. Når man nu har Været ude og samle svampe i skoven og havde Været heldig at finde nogle velsmagende vil det jo Være oplagt at lave mad af den. Enten tilbage på institutionen eller over et bål hvis der var en bådplads i den skov man besøgte. På den måde kunne børnene få kendskab til naturens spisekammer. Fordi jeg ikke er så rutineret i at finde spiselige svampe, har jeg dog valgt at køberen nogle ved siden af til at lave maden af. Den anden aktivitet man kunne lave i skoven kunne Være med mindre børn og samle mos og kogler, og hvad børnene ellers kunne finde af sjove ting. Jeg fandt nogle små side gyldne kogler, og da det jo snart et påske ville det jo Være oplagt at lave små kyllinger ud af dem, børnene ville blive præsenteret for naturen og samtidig prøve at lave pynt ud af natur materialer 

2 kommentarer:

  1. Hej Tina

    Er din opgave færdig? Jeg mangler en aflevering i Bb,net - afleveringer. Har du læst den obligatoriske litteratur der hører til opgaven? Anvend litteraturen i din argumentation. Er det en friluftslivsaktivitet du har afprøvet - Hvordan opfatter du begrebet ’friluftsliv’ er det synonymt med ’udeliv’ – altså er alle udendørs aktiviteter friluftsliv? Hvordan anvender Tordsson og Lasse Edlev (se side 82, 82 og 189) begrebet? Eller måske findes der ikke nogen entydig definition…?
    Du skal meget mere i gang / lave flere indlæg...

    Venlige hilsner
    Ida

    SvarSlet
  2. Hej Ida, jeg manglede at koble litteraturen på min opgave og så ville jeg gerne have noget med at naturen kunne bruges som terapi og ikke kun som et sted man kom for at finde noget man kunne bruge til noget pynt, mad osv.(friluftsaktivitet) jeg opfatter friluftsliv som som noget man dyrker uden tilgang til materielle goder altså ved stranden, på et bjerg, på felttur, i skoven osv. jeg opfatter ikke udeliv som en tur i haven eller ned til haderslev dam eller være ude i snevejret og ha en sneboldkamp som et friluftsliv. Jeg opfatter naturen som et middel til at få åbnet op for sine kreative processer som også Johan Ottosson påpeger i "natur og miljø i det pædagogiske arbejde s 123"

    SvarSlet