mandag den 16. februar 2015

Forsøg på at lave karry

Da jeg undersøgte hvad der var af museum i Haderslev fandt jeg mange opskrifter på mad fra bla. Fra vikingetiden tiden og renæssance tiden. Så det ville jeg prøve at lave noget af. Nogle af opskrifterne minder faktisk lidt om dem vi bruger i dag. Jeg ville prøve at lave karry ud fra den opskrift de havde på deres hjemme side. Jeg var lidt i tvivl om man skulle male hvert krydderi for sig i morteren og så blande det eller om man bare skulle putte det hele i på en gang. Jeg prøvede at male alle krydderierne på en gang. Jo længere tid jeg stod og knuste krydderier begyndte det at dufte skarpt af indisk mad i køkkenet. Og det begyndte at brænde lidt i øjnene. Udseende på karreen minder meget om den man køber,  smagen er kraftigere og så er der selvfølgelig skaller i fra krydderierne. Jeg kunne ikke finde korianderfrø så jeg brugte krydderurter koriander i stedet for og så tilføjede jeg bare nogle flere blade fra den. Jeg vil prøve at lave en mere nutidig udgave af karryen til sammenligning. Og så vil jeg gerne vide hvordan karryen er kommet til Danmark. Fordi den opskrift på karry virkede meget indisk inspireret

Ingen kommentarer:

Send en kommentar