tirsdag den 6. januar 2015

min dyreholdsopgave




Min dyreholdsopgave
først vil jeg lige sige at jeg misforstod hvordan vi skulle blogge, så jeg har lagt nye blogs om mine regnorme under den første blog med regnorme, der står dog datoer ved hver blog.

i min dyreholds opgave har jeg beskæftiget mig med regn orme, jeg ville i min opgave finde ud hvad en regnorm levede af, jeg inddragede min biotop i min opgave i og med at jeg tog ud i min biotop og gravede regnormene op derude og tog en masse blade med derfra, og jorden fra der hvor jeg gravede dem op, blade og jord blandede jeg i en gennemsigtig opbevaringsbøtte så jeg udefra kunne se de smukke gange regnorme laver nede i jorden, der gik ikke længe, så havde regnormene spist alle bladene der lagde nede i jorden og lavet en masse smukke gange i jorden regnormene, de øverste blade så dog ud til at ligge uberørt på toppen af jorden.
regnormen er et nyttigt dyr
en regnorm er faktisk et vigtigt dyr i jordens organisme, den er det der kaldes en nedbryder, den spiser alt der ligger på jorden og i jorden som ikke er menneskeskabt, såsom plastik glas og metal der smides i naturen. I danmark findes der 20 forskellige arter af en regnorm.
hvordan lever en regnorm
en regnorm er en børsteorm det er den fordsi den på hvert led har 8 små børster som den bruger til at skubbe sig frem på, en regnorm bryder sig ikke om lys og lever derfor nede i jorden, når det regner så kravler de op og ligger i vandpytterne, det er ikke fordi de er ved at drukne at de kravler op fra deres gange, men fordi at når det regner, så er det en mulighed for dem at være over jorden uden at udtørre. Når det bliver koldt og vinter så går en regnorm i vinterhi nede i en af sine gange i jorden, der ligger den så instil det igen bliver varmere i vejret, det forklarer hvorfor jeg havde så svært ved at finde nogle regnorme- jeg fandt fire, en halvstor og tre små, den halvstore er nu blevet kønsmoden og har nu et bælte på midten.
Når man tager en regnop op til nærmere undersøgelse, så ser man at den er delt op i rigtig mange led. I den ene ene er den spids og det er der hvor hovedet sidde, det er også den ene som regnormen borer ned i jorden og laver de smukke gange med. en kønsmoden regnorm har et bælte omkring ca. midten- Det har den største af mine regnorm forøvrigt fået for nyligt, den var bae så hurtigt til at smutte ned i jorden igen at det ikke var muligt at tage et billede, men det er i dette bælte omkring maven som æggene bliver til i. En regn orm er tvekønnet, det vil sige den er både en han og en hun og når to regnorme parrer sig bliver de begge to til hanner under parringen og et stykke tid efter parringen er de begge to så hunner igen og så sker befrugtningen først, det bælte der er omkring regnormen bliver nu til et rør af slim, regnormen kravler så ud af det slimede rør og og først der sker der en befrugtning først løber æggene fra hunnen ind i slimen og efterfølgenden de sædpakker som regnormene som hanner overførte til hinanden. efter det lukkes slimrøret i begge ender og bliver til en kokon ligesom en en larve der forvandles til en sommerfugl, men regnormens kokon ligger i jorden og der ligger den så i 3 til fire måneder og ud kommer så en masse små regnorme

brugt litteratur
http://www.skoven-i-skolen.dk/content/regnorm-1

Ingen kommentarer:

Send en kommentar