torsdag den 12. marts 2015

Solformørkelse

Et naturfænomen som sker sjældent, det er solformørkelse og den 20 marts efter kl 9 sker det igen.  . Og efter sigende skulle denne her solformørkelse Være den mørkeste i 50 år. Jeg har hørt rygter om at under en solformørkelse falder temperaturen drastisk så snart der er blevet mørkt og stiger igen så snart solen kommer til syne igen. Men hvad er det der kommer og dækker for solen? Og faldet temperaturen virkelig så meget? Og hvordan får jeg solformørkelsen dokumenteret? 
 Til min opgave skal jeg bruge et termometer, et solur, specielle solbriller.  I gamle dage sodede man briller til og brugte dem til at beskytte sine øjne med, men det er ikke beskyttelse nok for øjnene.
En solformørkelse sker når månen glider ind foran solen den 20. marts får vi en solformørkelse i skandinavien, det vil sige at dag bliver til nat i et par minutter  http://illvid.dk/universet/solen/solformoerkelse-rammer-europa  
månen roterer rundt om jorden på en måned men vi har ikke en solformørkelse hver måned fordi månens bane rundt om jorden hælder en smule i forhold til jordens bane omkring solen, så det er kun iTil at dokumentere forløbet bliver jeg nød til at indgradere mig med flere muligheder,  da en solformørkelse ikke er et naturfænomen man ser så ofte i europa. Så får jeg ikke muligheden for at lave forsøget om. Jeg med min bærbar og stiller på forhånd vinklen af skærmen mod solen, på den måde Har jeg vinklen til solen, jeg vil bruge både min tablet til at tage billeder med.  For igen den kan ligges i en vinkel mod solen, så jeg ikke skal kigge op mod solen. Og til sidst et kamera til at tage billedet af soluret, når solen begynder at blive dækket til. og til at dokumentere om temperaturen falder på termometret når solen bliver dækket.  særlig tilfælde at vi får en solformørkelse. I Danmark starter solformørkelsen omkring kl 9.40

Ingen kommentarer:

Send en kommentar