torsdag den 12. marts 2015

Friluftslivet skoven/vandet

Til min biotop 5 opgave valgte jeg at lave noget forskelligt, baseret på børnehavebørn og unge. I bogen "natur og miljø i det pædagogiske arbejde" på side 45 bliver der fortalt om en berømt undersøgelse som viser at når det gælder barnets udvikling af sanserne, motoriske og koncentrationsevne er en børnehave placeret i et naturrigt miljø betydeligt bedre til at fremme barnets udvikling frem for en børnehave der er placeret i et naturfattigt område. Ifølge Piaget udvikler barnet sig kognitivt af sensoriske aktiviteter,  det er gennem sansemotorikken at barnet tilegner sig de basale erfaringer med omverdenen. "Natur og miljø i det pædagogiske arbejde s.44-45"          Ifølge Piaget udvikler vi stadigt som voksne vores sanser og vi handler også senmotorisk og udvikler og forfiner de måder at erkende på som vi lærte som barn" natur og miljø i det pædagogiske arbejde s 46"    Som voksne bruger vi også motorikken og udvikler os, det kan Være friluftsliv i skoven, finde maden i skoven og tilberede den der eller tage dem med hjem og lave, det kan Være at dyrke sport i skoven og bruge naturen i sin træning.                En dansk undersøgelse af friluftslivet udvikling viser at danskerne i dag i højere grad tager ud i naturen for at finde sig selv og ikke dyrke naturen "natur og miljø i det pædagogiske arbejde s. 82" det er af min overbevisning at grunden til at vi Gør det, er fordi at naturen er blevet vores tilflugtssted fra " den virkelige verdens stress og jag" naturoplevelser bliver brugt som terapi ifølge Ottosson åbner man sig igennem naturen og dyr for ens kreative processer i sindet som; mindsker angst og smerter, styrker jeg følelsen, forbedrer virkeligheds opfattelsen og fremmer tolerance og forståelse. Johan Ottosson har også en teori om at der i vores hjerner er et levn fra fortiden som har en betydning for menneskets samspil med naturen. Naturen kan så at sige skabe en indre dialog imellem det bevidste og det ubevidste fordi vi som mennesker løbende bliver påvirket af vores omgivelser "Natur og miljø i det pædagogiske arbejde s.123" jeg valgte at lave en opgave i skoven først, men følte ikke jeg havde mig selv med i det, efterfølgende tog jeg til stranden, for det er der jeg kan give slip på alt stress og føler mig i et med naturen, Det er der jeg lader op.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar